WANNA TRY SOMETHING NEW??

29 January 2012

SOUVENIR

Assalamualaikum...

Kali ni aku nak story2 pasal souvenir. Macamlah banyak info sangat kheennn..

Souvenir atau cenderahati selalu kita beli masa kita pergi ke tampat-tempat menarik. Tak menarik pun beli je lah wei..  Tak semestinya kita pergi ke tempat tu baru ada souvenir. Boleh jugak kalau kawan-kawan atau saudara-mara yang bagi, souvenir dari mana-mana tempat yang diaorang pergi. Biasanya, kita mesti cari souvenir yang kecik, senang nak bawa dan ada tulis nama tempat yang kita pergi tu. Contohnya keychain, kan senang nak bawak tu. Keychain tu pulak ada tulis, Langkawi contohnye. Tak kisahlah dia tulis pakai liquid paper ke, pen ke atau cop je janji bertulis. Kadang-kadang aku terfkir jugak, 'alah ni aku tulis sendiri pun boleh, pakai je water color, keringkan'. Betul x? Tapi tak kiralah macam mana pun, setiap tulisan tu akan mengingatkan kita ke satu-satu tempat yang kita pernah lawati atau dari pemberian rakan-rakan. Selain dari bertulis, boleh jugak macam gambar-gambar yang mencerminkan tempat tersebut. Contoh kalau keychain gambar Helang, mestila dari Langkawi kan. Tak payah nak tulis Langkawi pun dah boleh tahu.

Aku ada beberapa souvenir beli sendiri dan orang bagi. Kalau tengok ni semua, at least kita akan ingat memori daun pisang masa kat sana ke. Kot-kot esok dah tua-tua ke dah lupa ke.. hehe.. Mana tahu ti dah tua, tengok keychain ni baru lah teringat, 'ehh.. haah la aku dulu pernah g Langkawi.. bujang lagi masa tu pegi dgn sapa ek?'. (ok,ni mmg serius dah nyanyuk, padahal ada gambar beratus-ratus, takkan la lupa). Kate contoh kan.. heehehekk.. tp tak mustahil kan?

Contohnya bila aku korek-korek balik keychain2 lama, jumpalah benda-benda ni semua.. Lalu aku pun berkata.....

"Ni keychain Bandung masa Ros bagi dulu. Dia pergi dengan kawan die berdua je. Yang fridge magnet masjid tu Kak Fini punya aku rembat nak amek gambar.'

Keychain dan fridge magnet dari Bandung, Indonesia
'Dari Cameron..Opismate bagi'

Keychain dari Cameron Highlands

'Dari Kak Yan.. Masa dia pergi shooting dulu'

Keychain dari Cherating, Kuantan, Pahang

'Bukit Tinggi, aku beli sendiri. Lawatan singkat saje...'

Keychain dan fridge magnet dari Colmar Tropicale,Bukit Tinggi, Bentong, Pahang

'Dari Jo, dia beli masa travel ke Spain. Souvenir aku yang suruh beli, kalau tak ntah le..haha'

T-Shirt, dompet dan fridge magnet dari Spain

'Kak Zie, akak opis dulu bagi masa pergi Disneyland, Hong Kong. Family trip katenye.... Ini pun aku dapat pasal aku pergi bergosip kat meja dia masa tu'.

Pen dari Hong Kong


'Aku beli sendiri la... 2 kali g Langkawi. 1st time pergi, al-maklumlah al-JAKUN al-nak mampus.. Semua benda nak beli.. memang di luar kawalan. 2nd time pergi baru semua under control..'

Keychain, T-Shirt, fridge magnet, penanda buku dan gelang dari Pulau Langkawi, Kedah

'Jo bagi masa pergi travel ke Lisbon'

Keychain dari Lisbon, Portugal

'Jo bagi, macam biasa, aku yang suruh beli. kui3x...tq2'

Matrushka dan kaychain dari Moscow, Rusia

'Beli masa kat Mekah. Ada beli kat Mekah Mall, kat masjid masa miqad (sempat lagi tuh), ada dpt free sebab beli barang banyak sangat..hehe'

Gelang, cincin, beg, minyak wangi, inai dan celak dari Mekah

'Dari Melaka, tak ingat bila beli. Tapi benda ni dah ada dari sekolah rendah lagi'

Kotak kayu dari Melaka

'Keychain Kuching makcu bagi, dompet tu masa mak pergi lawatan opis ke Sarawak. Tak bawak aku. hihi'

Keychain dan dompet dari Sarawak

'Ni cabutan bertuah ni dalam feri.. tak pernah-pernah bertuah..tetiba lah pulak'.

T-Shirt dari Tanjung Balai, Indonesia. Ni sebenarnya dapat cabutan bertuah masa naik feri. Kat sana beli tudung je, xde pun keychain2.

'Dari Yashar, classmate dulu. Baik betul die, bagi. Kami kat sini tak pernah bagi die apa-apa pun'.

Tempat letak pen dan keychain dari Tehran, Yaman

'Ini pun aku lupa la sapa bagi..hihihi..Su kot? Fridge magnet macam biasa, pinjam kejap je yang ada kat peti sejuk.hehe'

Fridge magnet dan keychain dari Terengganu

Bila diingatkan balik, banyak lagi souvenir yang orang bagi. Tapi yela, dulu-dulu tak pernah simpan elok-elok. Bila sekarang ni, cari balik dah tak ade. Dahla aku ada pindah rumah, lagilah dah tak ada benda-benda tu semua. Apa-apa pun, bersyukur sebab masih dikurniakan badan yang sihat dan rezeki untuk pergi tengok tempat orang lagi. Moga-moga bertambahlah lagi koleksi souvenir ni semua.. Amin...

**Special thanks to Kak Fini sebab tolong ambilkan gambar-gambar ni semua. 








No comments: