WANNA TRY SOMETHING NEW??

22 February 2009

~~SaTu MiNgGu Yg SeRaBuT SeRaBaI~~

Seminggu ak menderita. Tapi menderita yang mkan lalu, tido lena la.. Haritu supervisor ku suruh ak install ns2.Yela, kalau tak instal macam mana ak nak wat projek ak kan2??

Aku jumpe die arituh hari kamis bersamaan dgn haribulan. Panas gak la telinga nih dia kate dah tak sempat dah nak buat projek dengan tajuk asal aku. Jadi, die suruh tukar tajuk. Lagi la terasa panas yang membahang bile tgk ana n fina punye projek ok je.. Takda komplen ape2.. Aku tak kesah.. Kalau tak 'panas' mesti aku akan meneruskan honeymoon aku tanpa sedar hari presentation makin hari makin hampir. Kalo tak buat awal2, mmg nahas!!

Balik je jumpe dgn Dr K tu, eh bukan Dato' K okey.. DR K. Aku macam besela recharge betri dulu la.. tidurrr.. Mlm ak akan menyetat kerja2 FYP ak tuh.Eh, tp aku takde Ubuntu. Alamak!! cmna nak nih. Aku pun terus mesej fina mintak dia bawakkan CD ubuntu (Ubuntu 8.04 = Hardy Heron) tu..(ak dah terbuat harta sendiri sampai sekarang). Mlm tu ak dah mula search ape2 yg patut dgn bantuan internet yg cukup menyakitkan hati.. Payah sgt nk search, ak tido la dulu pagi2 br bkk tenet. Kataku dlm hati...

Pagi soknye hari jumaat. Fina pun bagila CD tu masa kelas FYP. Masa kelas FP hari Jumaat besela. En Azha bercakap kat depan, kitorang cakap kt belakang. Berdiskusi...Tapi adalah jugak input2 yg aku dapat utk melaksanakn projek ak. Pasal install Ubuntu ni, aku boleh install sendiri, tp takot gak Window corrupt ke sebab tersilap. Sebab dulu pernah jadi. Patutnya kesilapan jadi pengajaran, bkn ketakutan. Ak pun pikir2, eh.... tak boleh..Ni kes kecemasan nih. Kalo corrupt lak window aku, dah jd satu keje lak. Malas nak pk, ak pun mintak la Zul installkan Ubuntu tu kt ak. Pasal tangan die selalu menjadi wat keje2 macam nih. Mula2 pinjam dulu hard disk die nk masukan semua khazanah2 dlm laptop ak.

Soknye lak, pagi2 lagi ak ikut Ema g seminar MATLAB. Amende MATLAB tuh? Aku tak tau pun, tp ntah knp rasa cambest je nk nyibuk ikut. Aku siap lambt arituh, Ema tunggu ak tp tak la mcm tunggu pun. haha. Takpela sape suruh tido lambat men game. Ops!! kantoi.. Tu la first time ku naik tngga Batu Caves dgn kadar yg terpantas. Ak pun blh tak sangka sampai sekarang ak blh naik spantas tuh. hehe.. exercise.. Menarik jugak la bengkel ni. Sebab die ada function utk edit photo. Tapi suma kene pkai command die la.Contoh ;imshow, imrotate.(tu je la yg aku ingat). Ak balik awal sebab dah janji dgn Zul nk g Sunway. Sempat lg tuuuhh...!!

Sebelum bertolak ke Sunway, die installkan dulu Ubuntu kt laptop ak. Pas balik suma,bermulalah kerja2 menginstall ns ak. Pagi2 ahad ak dah try, sampai petang.Ak dapat install tp menurut kt blog2 dan sumber2 lain yg aku baca, ak install salah. Aku ada gk tanye senior aku, Mior. Die pun kate salah.

Geram jugak, sari suntuk membuat kerja menginstall, tp salah. Aku pun try la lg,sampai 3-4 kali ak install dr hari ahad tu, sampai Selasa. Aku dah mula putus asa.Tetap salah. Aku kene tunjuk kt supervisor pagi khamis. Selasa mlm rabu tuh,dekat2 nk tido, aku dah susah nk tido memikirkn aku pye keje tk setel lg. Aku nk mintak tolong org tp dah tak tau nk mintk tlg sape dah. Tibe2 aku terpikirNizam Netcentric. Ahaa!!! Die ni member sekelas Arab dulu. Pukul 1.30 tu jgk msj die tye kot2 die tau. takde kredit masa tu, siap redeem lg. Pagi tu, br die reply mesej ak. Die kate tak pernah install ns2 to kalau nk mintk tlg bolehlah. Alamak.. ak dah terbayang ak tak dpt tunjuk ape2 kt Dr K esoknye... Sebab aku tye kt die, biase gune Ubuntu tak? Die jawab bolehla ckit2....(padahal sgt hebat). Tkpelah,aku janji dgn die nk jmpe kol 6.(mula2 ak dah ckp kt die, tkpelah tk pyhla lah) sebab dia ada kelas smpai kol 4 n aku sampai kol 6. Tp die kate kol 6 pun blh.Lps kelas kol 6 tuh, ak terus g kt foyer. Tunjuk kt die ape2 yg patut.Laa...patutla, lptp die pun ada Ubuntu siap tgh guna lagi. Die pun terus test install kt laptop die. Dalam sejam install, validate suma.. Jeng3x... Jadik!!! Ak dah excited gile. Kalo die leh wat kt lptp die, kt lptp ak pun blhla jap lg.Sekali cuba2 dah tak boleh npe th. Rasa system Ubuntu dah kacau bilau kot ak install mcm2. Hmm..die kate tkpe rilek je, try lg. Tp tak boleh jgk. Tbe2 kwn die dtg nk ajak die mkn. Dia kate die nk mkn. Aku pun dgn selambernye mintk tolong die tapau. hahaha.. mmg tak malu. Ak dah lapar giler dah.. lantkla.. "Dgn air skali ye"kata aku tanpa segan silu. Hehe...

Balik je die dr g mkn, die install Ubuntu 8.10(Desktop Edition) kt lptp aku.Senang je tgk die buat... tak pyh reboot, install dr window je, siap next2 jek.Tak sangke gk ak. Sambil2 menunggu tu, borak2 je la. Aten ada td, tp dah balik dah. Ada panggilan kecemasan. Dia kate skang canggih, suma dah mudah. Kite kene tau gune Linux ti keje senang. Company selalu nk org pandai gune Linux.. tk pyh pointer tinggi pun tkpe.Ish!! ak terpikir. Aku nih, pointer tak tinggi, gune Linux pun tak bpe reti.Lg la, tkda value.huhuu..tkpe2.. masa masih ada.. Pas install Ubuntu 8.10 tu,die pun try la install ns2.. akhirnye jadi juga... Alhamdulillah.. tepat 12.30 mlm tuh..

Blk kolej tu, lalu kt tangga blkg, bapak seram giler.. Kalo sorang2 lg le.. Sampai kolej, ak tye nk air tak (sambil tunjuk mesih air yg RM2 tuh, mcm2 air ada..), konon2 upah la tnde terima kasih. Die kate blh gk. Aku pun g la kt mesin tuh,sekali.. Tada!!!!! Ak takdak duit kecik. "Alamak, tkde duit kecikla"kate ak. Dlm ati npela ak g gatal offer die nk blanje air td. Aku pun kate la.. "Lain kali la ye..sorila tkde duit kecik lak..." huhuhu.. kesian lak ak. apelah die pk dlm ati, nnti la ak jmpe die ak blanje la die..sadis2..

Esoknya ak jmpe Dr K dptla ak tunjuk kt die yg ak dah install, siap tutorial lagi.. Thanks byk2...

Perbezaan wallpaper default 8.04 n 8.10.. yg len lebih kurang jek... Yg 1st, 8.04. Yg 2nd 8.10..

2 comments:

cekkeya said...

apola yah...nak belanje takdak duit kecik..ekekeke

cekkeya said...

takpe...asal niat baik..ekekeke